Απεργία-Αποχή από την εσωτερική-εξωτερική αξιολόγηση σχολικών μονάδων
Το Υπουργείο Παιδείας προχώρησε στην έκδοση Υπουργικής Απόφασης (Υ.Α.) με ΦΕΚ 140/20-1-2021 και τίτλο: «Συλλογικός προγραμματισμός, εσωτερική και εξωτερική αξιολόγηση των σχολικών μονάδων ως προς το εκπαιδευτικό τους έργο». Επιδίωξη της κυβέρνησης είναι εντός του Φεβρουαρίου να εκκινήσουν οι διαδικασίες της αξιολόγησης στην εκπαίδευση.Η προσπάθεια εφαρμογής της συγκεκριμένης Υ.Α. είναι το πρώτο βήμα με άμεσο στόχο την εφαρμογή της «ατομικής αξιολόγησης» των εκπαιδευτικών. Η κυβέρνηση της Ν.Δ. και το Υπουργείο Παιδείας έχουν δημόσια δηλώσει ότι, το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα θα φέρουν στη Βουλή σχετικό νόμο.
Το νομοθέτημα του Υπ. Παιδείας κινείται στο πνεύμα της αντιμεταρρύθμισης προς ένα δημόσιο σχολείο ελεγχόμενο και «φθηνό» για το κράτος και με προφανή στόχο την επιβολή μιας αξιολόγησης στα πρότυπα της τιμωρητικής αξιολόγησης-χειραγώγησης του Π.Δ. 152/2013, του οποίου την εφαρμογή απέτρεψε με τη δυναμική κι υπερήφανη στάση του ο κλάδος.
Αναλυτικότερα, ορισμένες πτυχές του συγκεκριμένου νομοθετήματος που αποτυπώνουν την αρνητική κατεύθυνση για το Δημόσιο Σχολείο:
- Σ’ ένα υποχρηματοδούμενο σχολείο θα αξιολογείται η «ικανότητα διαχείρισης των οικονομικών πόρων». Δηλαδή πώς θα γίνεται ο περιορισμός των δαπανών, πώς θα συμμετέχουν οικονομικά οι γονείς, πώς θα αναζητούνται χορηγοί.
- Καθιερώνει την εξωτερική αξιολόγηση των σχολικών μονάδων τόσο από τους Συντονιστές Εκπαιδευτικού Έργου -και μάλιστα με δεκάβαθμη κλίμακα αξιολόγησης στην τεκμηριωμένη αποτίμηση των λειτουργιών του σχολείου ανά θεματικό άξονα- όσο και από τα ΠΕΚΕΣ, με τελικό αποδέκτη την Αρχή Διασφάλισης της Ποιότητας στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (Α.ΔΙ.Π.Π.Δ.Ε.).
- Ο προγραμματισμός των σχολικών μονάδων, οι εκθέσεις εσωτερικής αξιολόγησης των σχολείων, οι εκθέσεις εξωτερικής αξιολόγησης των Συντονιστών Εκπαιδευτικού Έργου καθώς και οι αξιολογικές εκθέσεις των ΠΕ.Κ.Ε.Σ θα δημοσιοποιούνται σε ειδική πλατφόρμα του Ι.Ε.Π.
· Οι ποικίλες δημόσιες αναρτήσεις σε ιστοσελίδες και ηλεκτρονικές εφαρμογές θα οδηγήσουν στον ανταγωνισμό και την κατηγοριοποίηση των σχολικών μονάδων και στη συνέχεια των εκπαιδευτικών και των μαθητών με καταστροφικά αποτελέσματα για τη μαθησιακή διαδικασία.
· Στις πρώτες γραμμές του πρώτου άρθρου της Υ.Α., ομολογείται η κεντρική επιλογή της κυβέρνησης να μετακυλήσει τις δικές της ευθύνες για τη βελτίωση του εκπαιδευτικού συστήματος στους εκπαιδευτικούς, καθώς οποιαδήποτε συζήτηση για την εκπαιδευτική πολιτική, τους στόχους, τις προθέσεις, τα μέσα, τις ελλείψεις σε υποδομές και χρηματοδότηση πρέπει να παρακάμπτεται και να εμφανίζονται «δια πάσα νόσο» υπεύθυνα τα σχολεία και οι εκπαιδευτικοί.
- Οι πολυάριθμες φόρμες προς συμπλήρωση φανερώνουν, εκτός των άλλων, μία καθαρά γραφειοκρατικού τύπου διαδικασία, που βρίσκεται μακριά από τις ανάγκες του σχολείου.
Μέσω της ατομικής αξιολόγησης, που ακολουθεί, επιδιώκουν να εγκαθιδρύσουν στο σχολείο ένα ανταγωνιστικό περιβάλλον με επισφαλείς θέσεις εργασίας. Παράλληλα προοιωνίζεται ένα αντίστοιχο πλαίσιο ανταγωνισμού και στους μαθητές, μέσω της δικής τους βαθμολόγησης, τη σύνδεση της βαθμολογίας τους με την επιλογή σχολικών μονάδων από τους γονείς, τη μεταφορά δομών αρχικά στην τοπική αυτοδιοίκηση σε μια λογική οικονομικής αυτονομίας από το κράτος όπου χορηγίες θα αποτελούν ίσως την κύρια πηγή χρηματοδότησης. Αποτελεί μοντέλο αξιολόγησης που έχει αποτύχει διεθνώς, εδώ και 30 περίπου χρόνια.
Η έκθεση Πισσαρίδη, που υιοθετεί η κυβέρνηση, είναι αποκαλυπτική: «Συνεχής αξιολόγηση με βάση κριτήρια όπως οι επιδόσεις των μαθητών, το ποσοστό εισαγωγής των μαθητών στα Πανεπιστήμια, οι ειδικές προκλήσεις κάθε σχολείου. Σύνδεση της χρηματοδότησης των σχολείων με την επίτευξη εκπαιδευτικών στόχων. Δημοσιοποίηση των αποτελεσμάτων των αξιολογήσεων και σύγκριση μεταξύ των σχολείων με αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών «διαχείρισης μεγάλων δεδομένων» (big data)».
Για το Σύλλογο Εκπαιδευτικών Π.Ε. «Δ. Θεοτοκόπουλο» δεν υπάρχει άλλος δρόμος από αυτόν του αγώνα για την αποτροπή της υλοποίησης των αντιεκπαιδευτικών σχεδίων της κυβέρνησης. Ο νικηφόρος αγώνας του κλάδου ενάντια στην αξιολόγηση-χειραγώγηση του Π.Δ. 152/2013 και του ν.4024/2011 αποτελεί παρακαταθήκη και οδηγό μας.
Βήματα και ενέργειες του Συλλόγου μας, στο πλαίσιο των αποφάσεων της ΔΟΕ:
Ø Συμμετοχή στην Απεργία-Αποχή από τις διαδικασίες που προβλέπονται από τον νόμο 4692/2020 καθώς και από την Υπουργική Απόφαση «Συλλογικός προγραμματισμός, εσωτερική και εξωτερική αξιολόγηση των σχολικών μονάδων ως προς το εκπαιδευτικό τους έργο».
Ø Διοργάνωση τοπικών και περιφερειακών τηλεδιασκέψεων σε συνεργασία με το Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε. με στόχο την ενημέρωση όλων των συναδέλφων για το περιεχόμενο των νομοθετημάτων και τις επιδιώξεις της κυβέρνησης σχετικά με την εσωτερική και εξωτερική αξιολόγηση των σχολικών μονάδων.
Ø Κλιμάκια στις σχολικές μονάδες για άμεση ενημέρωση και συζήτηση με τους συναδέλφους.
Ø Για την τρίωρη εξ’ αποστάσεως ενημερωτική συνάντηση (9/2) Διευθυντών Σχολικών Μονάδων που καλεί το Υπ. Παιδείας, σχετικά με την έναρξη εφαρμογής του «Συλλογικού προγραμματισμού… αξιολόγησης των σχολικών μονάδων», υπογραμμίζουμε πως δεν είναι υποχρεωτική. Επισημαίνουμε δε, πως αντίστοιχες τηλεδιασκέψεις σε στελέχη εκπαίδευσης ή σε άλλες περιφέρειες είχαν το χαρακτήρα μονόπλευρης ενημέρωσης-προπαγάνδισης του νομοθετήματος.
Σημείωση: Θα σταλούν άμεσα αναλυτικές οδηγίες από τη ΔΟΕ, εξειδικεύοντας τις νομικές ενέργειες που θα πρέπει να ακολουθηθούν (αναλυτικά βήματα ή/και πρακτικά συλλόγου διδασκόντων κ.ά).